0

Количка

0 items - 0,00 лв.

Количката е празна.

Витамин B

Характеристики

Витамин В представлява група от няколко водноразтворими витамини. Най-значимите разновидности на витамин В са:

  • Витамин В1 Тиамин;
  • Витамин В2 Рибофлавин;
  • Витамин В3 Ницин;
  • Витамин В5 Панотенична киселина;
  • Витамин В6 Пиридоксин;
  • Витамин В7 Биотин;
  • Витамин В9 Фолиева киселина;
  • Витамин В12 Цианокобаламин.

Витамин B1

...

Виж целия текст

Задай във възходяща посока

Задай във възходяща посока

Характеристики

Витамин В представлява група от няколко водноразтворими витамини. Най-значимите разновидности на витамин В са:

  • Витамин В1 Тиамин;
  • Витамин В2 Рибофлавин;
  • Витамин В3 Ницин;
  • Витамин В5 Панотенична киселина;
  • Витамин В6 Пиридоксин;
  • Витамин В7 Биотин;
  • Витамин В9 Фолиева киселина;
  • Витамин В12 Цианокобаламин.

Витамин B1

Витамин B1 се нарича още антиневритен фактор. В най-голямо количество витамин B1 се намира в дрождите, маслодайните семена, пшеничните и оризовите трици, боба, граха, спанака, плодовете, орехите, в яйчния жълтък, кравето мляко, свинското и говеждото месо, черния дроб, бъбреците и др. Синтезира се и в дебелото черво, но в малки количества.
Физиологичното действие на витамин B1 е върху обмяната на въглехидратите, белтъчините, мазнините и водата. Витамин В1 помага за здравината и плътността на костите. Той подпомага образуването и разрастването на нови костни клетки. Подхранва имунната система и участва в разграждането на простите въглехидрати.
При недостиг - хиповитаминоза и авитаминоза В1 най-чувствителни са нервната и мускулната система. При нарушения на междинната обмяна на въглехидратите, белтъците и мазнините и натрупването на пирогроздена киселина в тези две системи се развиват възпалителни процеси, които водят до мускулна атрофия, парализа, сърдечна недостатъчност, смущения в перисталтиката и др.
Препоръчителните дневни дози са: за мъже 1,2 мг; за жени 1,1 мг.

Витамин B2

Витамин В2 е широко разпространен в природата. В голямо количество се намира в дрождите, обвивките на ориза и житните растения, зелените листни растения, доматите, зелето, черния дроб, бъбреците, млякото, яйчния жълтък и др.
Действието на витамин В2 е разнообразно. Има важна роля в обмяната на въглехидратите, белтъците и мазнините, в химизма на зрението, в поддържане целостта на лигавиците и др. Влияе и върху растежа на организма.
При недостиг - хиповитаминоза и авитаминоза В2 се наблюдават спиране на растежа, възпаление на роговицата на окото и на лигавицата на устата, разраняване на ъглите на устата. В тези случай е необходимо допълнително приемане на витамин В2.
Препоръчителните дневни дози са: за мъже 1,3 мг; за жени 1,1 мг.

Витамин B3

Витамин В3 е известен още и като витамин PP. Най-добри източници са черният дроб, пилешкото месо, червеното месо, рибата тон и пъстървата, пълнозърнестият хляб, ядките. Витамин В3 действа за освобождаване на енергия от храната, включително и в състава на коензим А. Нашето тяло произвежда витамин В3 принципно в достатъчни количества. Все пак е възможен недостиг на витамин В3, който причинява подагра, с първи симптом малки рани по кожата, а по-късно – възпален език, диария, раздразнителност, дори депресия и душевни разстройства.
Препоръчителните дневни дози са: за мъже 16 мг; за жени 14 мг.

Витамин B5

Витамин В5 се намира в огромен брои храни: бадемите, маята, брашното, черния дроб, рибата, месото, а освен това се произвежда и от бактериите в червата ни.
Действието на витамин В5 в метаболизма на протеините, въглехидратите и мазнините все още не е съвсем ясно, но се знае, че влиза в структурата на коензимите NAD и NADP, които от своя страна са оксидоредуктази. Заедно с другите витамини от групата В, пантотеновата киселина е нужна за превръщането на храната в енергия, изграждането на еритроцитите и жлъчния сок, синтеза на мазнини, стероиди от надбъбречните жлези и антитела, ацетилхолин. Витамин В5 облекчава болките при рани от изгаряния, порязвания и одрасквания, понижава възпалението на кожата и ускорява заздравяването.
Препоръчителната дневна доза е: за мъже и жени 5 мг.

Витамин B6

Витамин В6 е съчетание от три витамина- пиридоксол, пиридоксал и пиридоксамин. Витамин В6 се намира в най-голямо количество в дрождите, пшеничните и оризовите трици, пшеничните зародиши, царевицата, бобовите растения, в черния дроб, месото, рибата и др.
Витамин В6 влиза като коензим на повече от 50 ензима и участва в окислително-редукционните процеси в тъканите при вътреклетъчното дишане, влиза и в състава на редица други ензими при обмяната на мазнините и белтъците, в синтез на биогенни амини за централната нервна система, в синтеза на витамин В3. за правилното използване на аминокиселините, помага за стабилизирането на нивото на кръвна захар,
Човешкият организъм сам си набавя нужното му количество, но в редките случаи на хиповитаминоза се наблюдават дерматити, анемия, забавяне на растежа, нервни разстройства и др.
Препоръчителната дневна доза е: за мъже и за жени 1,5 мг.

Витамин B7

Витамин В7 е наричан и витамин Н и биотин. Храните, богати на биотин са яйчния жълтък, сиренето, бъбреците, соята, слънчогледовите семки, шоколада, гъбите, ядките, броколито и сладките картофи.
Витамин В7 действа като помага за превръщането на храната в енергия, като пренася въглеродния двуокис и е нужен за синтеза на въглехидрати, протеини, мастни и нуклеинови киселини от тялото. Особено важен е за здрави коса, кожа и нокти.
Хиповитаминоза В7 е рядко срещана, наблюдава се при продължително лечение с антибиотици или продължително консумиране на сурови яйчни белтъци, при което се наблюдава обезцветяване на кожата, забавяне на растежа и нервно разстройство.
Препоръчителната дневна доза е: за мъже и жени 30 мг.

Витамин B9

Витамин В9 се нарича още фолацин. Естествени източници са вътрешните органи, зелените листни зеленчуци, ядки, бобовите растения и дрождите. Неприятно е, че витамин В9 се губи бързо в продукти, съхранявани на стайна температура и при кулинарна обработка.
Витамин В9 е коензим, нужен на тялото, за да натрупва мускулна маса и да образува хемоглобин, защото участва в синтеза на аминокиселината серин и на нуклеиновите киселини и др. Витамин 9 трябва допълнително да се приема преди и по време на бременността.
Препоръчителната дневна доза е: за мъже и жени 400 мг.
Особеното за витамин В9 е, че за разлика от останалите водноразтворими витамини, той се натрупва в черния дроб и поради това не трябва да се приема ежедневно.

Витамин B12

Витамин В12 се нарича още антианемичен витамин. Особеното е, че той съдържа в молекулата си микроелемента кобалт. Витамин В12 се среща главно в животинските продукти: черен дроб, бъбреци, сърце, мускули, яйчен жълтък, различни микроорганизми и др. Витамин В12 основно действа за осъществяване на регулацията на кръвообразуването и подпомагане на централната нервна система по много начини. От голяма полза е за настроението, енергийното ниво, паметта, сърцето, кожата, косата и храносмилането
Препоръчителната дневна доза е: за мъже и жени 2,4 микрограма.
За усвояването на витамин В12 е необходимо присъствието и на витамин В9.

Набавяне на витамини В в организма

Всички В витамини работят заедно, за да осигурят здрава телесна система. Понякога, когато има недостиг на един витамин, е много вероятно да има недостиг и на друг. Заедно, тези витамини осигуряват по-силна имунна система, по-добра функционалност на нервната система, поддръжката на метаболизма, а от там и снабдяването ни със енергия, нужна за извършване на каквито и да са психически действия, увеличават растежа на клетките и тяхното делене в тялото, помагат за преодоляването на депресия и намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания. Ето защо най-пълноценно и ефективно влияние оказва съчетанието от няколко важти витамина В, наречен витамин В-комплекс.
Набавянетао му става: - чрез разнообразна храна, хляб и хлебни изделия, съдържащи мая, риба, пилешки гърди, ядки и не би трябвало да има проблеми с набавянето на нужното количество; - чрез голямото разнообразие от хранителни добавки, съдържащи витамин В-комплекс, ако се усети техния недостиг. Спазва се дозировката указана от лекар или дадена в документите към препарата. За по добро усвояване следва да се приема след хранене. Ако се приемат твърде много витамини В, излишъкът се отделя чрез урината и кожата (чрез потта). Това обикновено се случва рядко и обикновено не представлява проблем за организма, като дори може да има положителен ефект при хора с натоварено ежедневие, спортни изяви, умствено напрежение.
Недостигът на В-витамини в организма се среща много по-често при хора с небалансирано хранене; хора, които се подлагат на диети и пости; при висок прием на захарни изделия, преработени храни, полуфабрикати, фаст-фууд; при честа консумация на кофеин, алкохол, подсладители; прекомерен прием на лекарства; при продължителен стрес, натоварване и недоспиване.
Симптомите на недостиг зависят от това какъв тип витамин B липсва. Симптомите варират от умора и объркване, до поява на обриви, анемия или спад в имунната система, нарушения на кожата, косата, депресия.

Във вашата аптека

В онлайн аптека Валета можете да намерите най-подходящите, високо ефективни различни Б витамини, витамини В комплекс в най-различни форми за всички нужди на пациентите.